ДОДАТКИ
ДОДАТОК
А
Опитувальник з метою виявлення ціннісних орієнтацій майбутнього вчителя на
розвиток самості, досягнення акме (використаний у дослідженні Н. Лосєвою)
У опитувальнику є 7 тверджень, що
дозволяють уточнити Ваші думки, інтереси, стани, ставлення, оцінки навчальної
діяльності. Виберіть і напишіть літери відповідей стільки, скільки вважаєте за
потрібне. Уважно ставтесь до оцінювання власних навчальних дій.
1. На цьому занятті:
а) відкриваю багато нового;
б) багато питань мені давно відомі;
в) ставлю установку на якісне
виконання самостійної роботи;
г) частіше тупцююсь на одному місці;
д) намагаюся сприймати загалом весь необхідний матеріал;
е) змушений зазубрювати лекційний
матеріал, а не читати інший підручник, тому що педагог вважає свої лекції
єдиним правильним джерелом.
2. На цьому занятті
я:
а) прагну виконати всі завдання;
б) займаюся для вигляду, щоб створити
позитивне враження;
в) прагну не пропустити всі цікаві
положення й факти;
г) вважаю за найголовніше просто бути
присутнім на занятті.
3. На цьому занятті
я:
а) прагну записати все найголовніше;
б) займаюся сторонніми справами (читаю
художню літературу, пишу листи);
в) прагну все зрозуміти, щоб менше
готуватися вдома;
г) сиджу нудьгую, знаючи, що все
доведеться вивчати самостійно;
д) виконую багато завдань;
е) готуюся до іншого предмету.
4. На цьому занятті:
а) цілком заглиблений у навчальну тему;
б) зайнятий різними спогадами;
в) відчуваю зацікавлення й захопленість
навчальним заняттям;
г) обурений через те, що марно витрачаю
час.
5. На цьому занятті в мене часто виникає:
а) світлий, приємний настрій;
б) байдужість, нудьга;
в) натхнення, захоплення;
г) дратівливість, обурення;
д) радість, упевненість;
е) тривога, страх.
6. На цьому предметі
я:
а) прагну підвищити свій творчий
потенціал;
б) намагаюся одержати високу оцінку;
в) прагну затвердити свій статус,
становище;
г) прагну виконати все так, як вимагає
викладач;
д) працюю, щоб уникнути дорікань, докорів;
е) прагну зрозуміти основний зміст
предмета.
7. Цим предметом я:
а) зацікавлений, тому що мені подобається
педагог;
б) задоволений, тому що гарне засвоєння
матеріалу;
в) захоплений, багато займаюся самостійно;
г) невдоволений через низький рівень
викладання;
д) незадоволений, тому що мої знання
залишаються на старому рівні;
е) розчарований через формальний підхід ”здав–забув”, відчуваю незатребуваність знань.
Ключ
до опитувальника
1. Інформативність
заняття:
а,в,д – висока – 1 б.
б,г,е – низька – 0 б.
7.
Характер практичної діяльності студентів
на заняттях:
а, в – продуктивний – 1 б.
б,г – формальний – 0 б.
7.
Продуктивність практичної діяльності
студентів на цьому занятті:
а,в,д – висока – 1 б.
б,г,е – низька, формальна – 0 б.
4. Спрямованість
розумової діяльності:
а,в – домінування пізнавальної
спрямованості – 1 б.
б – стан інтелектуальної пасивності,
наявність «вакууму» в розумовій сфері – 0 б.
г – домінування розумової агресії,
фрустрації – 0 б.
5. Діяльнісні стани
студентів:
а,в,д – позитивні емоційні стани – 1 б.
б,е – пасивно-негативні – 0 б.
г – активно-негативні – 0 б.
6. Домінуючий вибір
мети:
а – творча самореалізація – 1 б.
е – глибоке знання предмету – 1 б.
б, в – підвищення соціального статусу – 1
б.
г, д – формальне виконання навчального
рольового обов’язку – 0 б.
7. Задоволеність
студентами заняттями з цього предмета:
а, б, в – досить виражена – 1 б.
г, д, е – виражена різномотиваційна
незадоволеність – 0 б.
Сильною стороною використання такого
моніторингового інструментарію, на наш погляд, є розширення уяви майбутнього
керівника ЗНЗ про цінності самості та акме, оволодіння знаннями й уміннями
модифікувати методики, а також використовувати їх у практиці сучасної школи.
Слабкою – відстеження власних дій проводиться краще індивідуально, а це забирає
багато часу і тому важко відстежити групові показники великої чисельності
студентів.
ДОДАТОК
Б
Діагностика здібностей керівника до
творчого саморозвитку
(за І. В. Нікішиною).
Мета методики:
вивчити здібності керівника до творчого саморозвитку в процесі управлінської
діяльності.
Питання:
1. Я прагну
вивчати себе.
2. Я залишаю
час для розвитку, як би не був зайнятий роботою і домашніми справами.
3. Виникаючі
перешкоди стимулюють мою активність.
4. Я шукаю
зворотній зв'язок, так як це допомагає мені пізнати й оцінити себе.
5. Я аналізую
свою діяльність, виділяючи на це спеціальний час.
6. Я досліджую
свої почуття і досвід.
7. Я багато
читаю.
8. Я широко
дискутую з потрібних мене питань.
9. Я вірю в
свої можливості.
10. Я прагну
бути більш відкритим.
11. Я
усвідомлюю той вплив, який чинять на мене оточуючі люди.
12. Я керую
своїм професійним розвитком і отримую позитивні результати.
13. Я отримую
задоволення від засвоєння нового.
14. Зростаюча
відповідальність не лякає мене.
15. Я би
поставився позитивно до мого просування по службі.
Оцінювання:
5 балів - дане
твердження повністю відповідає дійсності;
4 бали - скоріше
відповідає, ніж ні;
3 бали - і так,
і ні;
2 бали - скоріше
не відповідає;
1 бал - не
відповідає.
Підведення підсумків:
75-55 балів. Активний
саморозвиток.
54-36 балів. Відсутня
система саморозвитку, орієнтація на розвиток залежить від різних умов.
35-15 балів. Зупинений
саморозвиток.
ДОДАТОК В
Методика
вимірювання ступеня сформованості акмеологічної позиції
Параметрами діагностики внутрішнього потенціалу
майбутнього вчителя було визначено його готовність до професійно-педагогічної
самореалізації та сформована акмеологічна позиція, власна переконаність в
потребі рухатися до акме-вершини і поширення думки про те, що метою навчання і
виховання є створення умов для найбільш повної самореалізації всіх учасників педагогічного процесу, а результатом – отримані
індивідуальні досягнення в різних видах діяльності. Сформованість акмеологічної
позиції майбутнього вчителя перевірялася в процесі вирішення педагогічних
ситуацій, а результати відбивалися краще в педагогічній імпровізації. Більш
об’єктивні результати прояву сформованої акмеологічної позиції майбутнього
вчителя були отримані в процесі проходження педагогічної практики. З метою
порівняння використовувалися дані про результати виявлення сформованої
акмеологічної позиції у випускників вищого навчального педагогічного закладу.
Рівні сформованості мотивації студентів, спрямованої на розвиток самості та
досягнення акме
Стійка мотивація прослідковується у студентів, що
усвідомлюють значущість і зміст самості, мають бажання та прагнення
самовдосконалюватися, прагнути до досягнення високих результатів у професійній
підготовці, досягнення майстерності і професіоналізму, прагнуть до творчого
вирішення;
Ситуативна мотивація проявляється в епізодичній
зацікавленості студентів проблемою розвитку самості, досягнення акме наявною у
них потребою не в формуванні професійно-педагогічна самореалізація в цілому, а
лише окремих її елементів;
Індиферентне ставлення, тобто відсутність мотивації,
притаманне студентам, мотиви яких не містять акмеологічної спрямованості. Такі
студенти відводять акме незначну роль і їхнє ставлення в цілому потребує
коригування.
Рівні сформованості ціннісних орієнтацій
студентів на розвиток самості, досягнення акме
Стійкий характер – студент надає перевагу орієнтації на
розвиток самості, постійно вдосконалює педагогічних потенціал, досягаючи акме.
Ситуативний характер – студент недостатньо зорієнтований на
розвиток самості, іноді вдосконалює власний педагогічний потенціал, рідко
замислюється над питаннями досягнення акме.
Низький характер – студент не орієнтується на розвиток
самості, не виявляє бажання досягати акме в професії вчителя.
Рівні сформованості
акмеологічної позиції майбутнього вчителя
Високий ступінь прояву
акмеологічної позиції майбутнього вчителя характеризується постійним
самовдосконаленням з метою набуття професіоналізму, педагогічної майстерності,
проектуванням особистісно-професійних новоутворень, розробкою нових методик з
метою організації роботи в команді, активною участю в олімпіадах, студентських
конференціях, конкурсах тощо. Він має досвід підготовки учнів до олімпіад,
конкурсів, роботи а Малій академії наук. Має певні власні доробки і публікації.
Середній ступінь прояву
акмеологічної позиції майбутнього вчителя характеризується як самостійне
систематичне проектування власних самозмін, чітко виражена здатність
організовувати роботу в команді, створювати умови для самоздійснення, а також
професійно грамотна організація проектування самозмін в учнів, роботи в
команді, створення умов з метою саморозкриття і самореалізації особистості учня
в педагогічному процесі. Він уміє розробляти індивідуальний освітній проект
учня, надавати допомогу в його реалізації, враховувати індивідуальні
особливості учнів. Організовує демократичне педагогічне спілкування, навчає
взаємодії учнів поміж собою, працювати в команді. Виявляє перешкоди, які
заважають самореалізації особистості учня, усуває їх, створює умови для
повноцінного самоздійснення учня. Використовує акмеологічні методики в
педагогічному процесі середньої і вищої школи, розуміє особливості їх
використання в школі і ВНЗі.
Низький ступінь прояву
акмеологічної позиції майбутнього вчителя характеризується його прагненням
проектувати власні самозміни, організовувати роботу в команді, створювати умови
для самодосягнення акме, але виявлені бажання не завжди втілюються в конкретних
діях, поведінці, справах. Не володіє методиками самовдосконалення, відчуває
утруднення в роботі зі школярами. Частково виявляє перешкоди, які заважають
самореалізації школярів у процесі виховання і навчання. Поверхово вивчає
індивідуальні особливості учня. І тому учень не отримує професійно грамотної
допомоги від майбутнього вчителя, вчителя взагалі.
|