карта сайта:    головна/  наукова робота/   Конкурсна робота/  Додатки  

ДОДАТКИ

ДОДАТОК А

Опитувальник з метою виявлення ціннісних орієнтацій майбутнього вчителя на розвиток самості, досягнення акме (використаний у дослідженні Н. Лосєвою)

 

У опитувальнику є 7 тверджень, що дозволяють уточнити Ваші думки, інтереси, стани, ставлення, оцінки навчальної діяльності. Виберіть і напишіть літери відповідей стільки, скільки вважаєте за потрібне. Уважно ставтесь до оцінювання власних навчальних дій.

1. На цьому занятті:

а) відкриваю багато нового;

б) багато питань мені давно відомі;

в) ставлю установку на якісне виконання  самостійної роботи;

г) частіше тупцююсь на одному місці;

д) намагаюся сприймати загалом  весь необхідний матеріал;

е) змушений зазубрювати лекційний матеріал, а не читати інший підручник, тому що педагог вважає свої лекції єдиним правильним джерелом.

2. На цьому занятті я:

а) прагну виконати всі завдання;

б) займаюся для вигляду, щоб створити позитивне враження;

в) прагну не пропустити всі цікаві положення й факти;

г) вважаю за найголовніше просто бути присутнім на занятті.

3. На цьому занятті я:

а) прагну записати все найголовніше;

б) займаюся сторонніми справами (читаю художню літературу, пишу листи);

в) прагну все зрозуміти, щоб менше готуватися вдома;

г) сиджу нудьгую, знаючи, що все доведеться вивчати самостійно;

д) виконую багато завдань;

е) готуюся до іншого предмету.

4. На цьому занятті:

а) цілком заглиблений у навчальну тему;

б) зайнятий різними спогадами;

в) відчуваю зацікавлення й захопленість навчальним заняттям;

г) обурений через те, що марно витрачаю час.

5.  На цьому занятті в мене часто виникає:

а) світлий, приємний настрій;

б) байдужість, нудьга;

в) натхнення, захоплення;

г) дратівливість, обурення;

д) радість, упевненість;

е) тривога, страх.

6. На цьому предметі я:

а) прагну підвищити свій творчий потенціал;

б) намагаюся одержати високу оцінку;

в) прагну затвердити свій статус, становище;

г) прагну виконати все так, як вимагає викладач;

д) працюю, щоб уникнути дорікань, докорів;

е) прагну зрозуміти основний зміст предмета.

7. Цим предметом я:

а) зацікавлений, тому що мені подобається педагог;

б) задоволений, тому що гарне засвоєння матеріалу;

в) захоплений, багато займаюся самостійно;

г) невдоволений через низький рівень викладання;

д) незадоволений, тому що мої знання залишаються на старому рівні;

е) розчарований через формальний підхід здав–забув, відчуваю незатребуваність знань.

Ключ до опитувальника

1. Інформативність заняття:

а,в,д – висока – 1 б.

б,г,е – низька – 0 б.

7.     Характер практичної діяльності студентів на заняттях:

а, в – продуктивний – 1 б.

б,г – формальний – 0 б.

7.     Продуктивність практичної діяльності студентів на цьому занятті:

а,в,д – висока – 1 б.

б,г,е – низька, формальна – 0 б.

4. Спрямованість розумової діяльності:

а,в – домінування пізнавальної спрямованості – 1 б.

б – стан інтелектуальної пасивності, наявність «вакууму» в розумовій сфері – 0 б.

г – домінування розумової агресії, фрустрації – 0 б.

5. Діяльнісні стани студентів:

а,в,д – позитивні емоційні стани – 1 б.

б,е – пасивно-негативні – 0 б.

г – активно-негативні – 0 б.

6. Домінуючий вибір мети:

а – творча самореалізація – 1 б.

е – глибоке знання предмету – 1 б.

б, в – підвищення соціального статусу – 1 б.

г, д – формальне виконання навчального рольового обов’язку – 0 б.

7. Задоволеність студентами заняттями з цього предмета:

а, б, в – досить виражена – 1 б.

г, д, е – виражена різномотиваційна незадоволеність – 0 б.

Сильною стороною використання такого моніторингового інструментарію, на наш погляд, є розширення уяви майбутнього керівника ЗНЗ про цінності самості та акме, оволодіння знаннями й уміннями модифікувати методики, а також використовувати їх у практиці сучасної школи. Слабкою – відстеження власних дій проводиться краще індивідуально, а це забирає багато часу і тому важко відстежити групові показники великої чисельності студентів.

 

ДОДАТОК Б

Діагностика здібностей керівника до творчого саморозвитку

(за І. В. Нікішиною).

Мета методики: вивчити здібності керівника до творчого саморозвитку в процесі управлінської діяльності.

Питання:

1. Я прагну вивчати себе.

2. Я залишаю час для розвитку, як би не був зайнятий роботою і домашніми справами.

3. Виникаючі перешкоди стимулюють мою активність.

4. Я шукаю зворотній зв'язок, так як це допомагає мені пізнати й оцінити себе.

5. Я аналізую свою діяльність, виділяючи на це спеціальний час.

6. Я досліджую свої почуття і досвід.

7. Я багато читаю.

8. Я широко дискутую з потрібних мене питань.

9. Я вірю в свої можливості.

10. Я прагну бути більш відкритим.

11. Я усвідомлюю той вплив, який чинять на мене оточуючі люди.

12. Я керую своїм професійним розвитком і отримую позитивні результати.

13. Я отримую задоволення від засвоєння нового.

14. Зростаюча відповідальність не лякає мене.

15. Я би поставився позитивно до мого просування по службі.

Оцінювання:

5 балів - дане твердження повністю відповідає дійсності;

4 бали - скоріше відповідає, ніж ні;

3 бали - і так, і ні;

2 бали - скоріше не відповідає;

1 бал - не відповідає.

Підведення підсумків:

75-55 балів. Активний саморозвиток.

54-36 балів. Відсутня система саморозвитку, орієнтація на розвиток залежить від різних умов.

35-15 балів. Зупинений саморозвиток.

 

ДОДАТОК В

 

Методика вимірювання ступеня сформованості акмеологічної позиції

Параметрами діагностики внутрішнього потенціалу майбутнього вчителя було визначено його готовність до професійно-педагогічної самореалізації та сформована акмеологічна позиція, власна переконаність в потребі рухатися до акме-вершини і поширення думки про те, що метою навчання і виховання є створення умов для найбільш повної самореалізації всіх учасників педагогічного процесу, а результатом – отримані індивідуальні досягнення в різних видах діяльності. Сформованість акмеологічної позиції майбутнього вчителя перевірялася в процесі вирішення педагогічних ситуацій, а результати відбивалися краще в педагогічній імпровізації. Більш об’єктивні результати прояву сформованої акмеологічної позиції майбутнього вчителя були отримані в процесі проходження педагогічної практики. З метою порівняння використовувалися дані про результати виявлення сформованої акмеологічної позиції у випускників вищого навчального педагогічного закладу.

Рівні сформованості мотивації студентів, спрямованої на розвиток самості та досягнення акме

Стійка мотивація прослідковується у студентів, що усвідомлюють значущість і зміст самості, мають бажання та прагнення самовдосконалюватися, прагнути до досягнення високих результатів у професійній підготовці, досягнення майстерності і професіоналізму, прагнуть до творчого вирішення;

Ситуативна мотивація проявляється в епізодичній зацікавленості студентів проблемою розвитку самості, досягнення акме наявною у них потребою не в формуванні професійно-педагогічна самореалізація в цілому, а лише окремих її елементів;

Індиферентне ставлення, тобто відсутність мотивації, притаманне студентам, мотиви яких не містять акмеологічної спрямованості. Такі студенти відводять акме незначну роль і їхнє ставлення в цілому потребує коригування.

Рівні сформованості ціннісних орієнтацій студентів на розвиток самості, досягнення акме

Стійкий характер – студент надає перевагу орієнтації на розвиток самості, постійно вдосконалює педагогічних потенціал, досягаючи акме.

Ситуативний характер – студент недостатньо зорієнтований на розвиток самості, іноді вдосконалює власний педагогічний потенціал, рідко замислюється над питаннями досягнення акме.

Низький характер – студент не орієнтується на розвиток самості, не виявляє бажання досягати акме в професії вчителя.

Рівні сформованості акмеологічної позиції майбутнього вчителя

Високий ступінь прояву акмеологічної позиції майбутнього вчителя характеризується постійним самовдосконаленням з метою набуття професіоналізму, педагогічної майстерності, проектуванням особистісно-професійних новоутворень, розробкою нових методик з метою організації роботи в команді, активною участю в олімпіадах, студентських конференціях, конкурсах тощо. Він має досвід підготовки учнів до олімпіад, конкурсів, роботи а Малій академії наук. Має певні власні доробки і публікації.

Середній ступінь прояву акмеологічної позиції майбутнього вчителя характеризується як самостійне систематичне проектування власних самозмін, чітко виражена здатність організовувати роботу в команді, створювати умови для самоздійснення, а також професійно грамотна організація проектування самозмін в учнів, роботи в команді, створення умов з метою саморозкриття і самореалізації особистості учня в педагогічному процесі. Він уміє розробляти індивідуальний освітній проект учня, надавати допомогу в його реалізації, враховувати індивідуальні особливості учнів. Організовує демократичне педагогічне спілкування, навчає взаємодії учнів поміж собою, працювати в команді. Виявляє перешкоди, які заважають самореалізації особистості учня, усуває їх, створює умови для повноцінного самоздійснення учня. Використовує акмеологічні методики в педагогічному процесі середньої і вищої школи, розуміє особливості їх використання в школі і ВНЗі.

Низький ступінь прояву акмеологічної позиції майбутнього вчителя характеризується його прагненням проектувати власні самозміни, організовувати роботу в команді, створювати умови для самодосягнення акме, але виявлені бажання не завжди втілюються в конкретних діях, поведінці, справах. Не володіє методиками самовдосконалення, відчуває утруднення в роботі зі школярами. Частково виявляє перешкоди, які заважають самореалізації школярів у процесі виховання і навчання. Поверхово вивчає індивідуальні особливості учня. І тому учень не отримує професійно грамотної допомоги від майбутнього вчителя, вчителя взагалі.

 

Повернутися на головну

Офіційний сайт Момотюк Лесі Михайлівни - вчителя української мови та літератури