Інформаційний блок
 
     карта сайта:   головна/    наукова робота/  Конкурсна робота/  Інформаційний  блок

Інформаційний блок досвіду



Педагогічні дослідження початку XXI століття активізували інтерес до наукових пошуків розвитку системи освіти. При цьому особлива увага приділяється виявленню потенційних можливостей процесів, здатних обновити зміст і структуру освіти, зорієнтованої на виховання всебічно розвиненої і культурної особистості.

Серед сучасних науковців проблему формування культури особистості, суспільства засобами навчально-виховного процесу досліджують: Ш. Амонашвілі, В. Болгаріна, В. Біблер, І. Зязюн, Н. Крилова, В. Розін, О. Савченко та інші [12; 16; 45; 102]. Все частіше до цієї проблеми звертаються педагоги-практики, керівники шкіл: М. Палтишев, З. Донець, В. Хайруліна та ін. Суттєве значення для розвитку освіти в Україні завжди мали фактори ”особистість учителя”, ”педагогічна культура”, ”морально-психологічний клімат закладу освіти” та інші. Сучасна педагогіка в цей змістовий ряд базових понять включає актуально значущі поняття ”корпоративна культура учителя”, ”корпоративна культура загальноосвітнього навчального закладу”, ”корпоративна культура керівника ЗНЗ”.

Вагомий доробок у процес висвітлення поняття ”організаційна культура” зробили науковці: В. Єршов, Є. Захарченко, Л. Карамушка, В. Катков, С. Кульневич, А.Мудрик, В.Співак, П. Шихирев, Н. Щуркова[44; 51; 52; 116]. Гендерний аспект у формуванні корпоративної культури керівника навчального закладу розкрила С. Бацмай, особливості організаційної культури керівника визначила Т. Головань[9]. Збільшення кількості робіт, присвячених проблемам розвитку корпоративної культури свідчить про пильну увагу вчених до даного питання. Проте, не дивлячись на наявність певних успіхів у вирішенні теоретичних та практичних аспектів проблеми, ми відзначаємо недостатньо вивчене питання формування та розвитку корпоративної культури керівника навчального закладу в педагогічній теорії і практиці з позиції акмеологічного підходу.

Акмеологія управління – це галузь наукового знання, яка забезпечує досягнення вищих рівнів професіоналізму спеціалістів у сфері управління. Управлінська діяльність, за своїм змістом, є однією із найскладніших, найрізноманітніших видів професійної діяльності. Від суб’єкту управлінської діяльності вона вимагає наявності різноманітних складних здібностей, високого рівня спеціальних якостей і вмінь, які інтегровані в складні системні утворення [125, с.95].

Актуальність дослідження обумовлена потребою використання керівниками у практиці управління навчальним закладом елементів корпоративної культури та відсутністю розроблених акмеологічних алгоритмів формування корпоративної культури майбутніх керівників ЗНЗ.

Об’єкт дослідження – формування корпоративної культури майбутнього керівника загальноосвітнього навчального закладу на засадах акмеологічного підходу.

Предмет дослідження – акмеологічна модель формування корпоративної культури майбутнього керівника загальноосвітнього навчального закладу.

Метою дослідження є визначення сутності понять підхід, акмеологічний підхід, науково-теоретичне обґрунтування акмеологічної моделі формування корпоративної культури майбутнього керівника загальноосвітнього навчального закладу.

Гіпотеза дослідження ґрунтується на тому, що формування корпоративної культури керівників загальноосвітніх навчальних закладів у процесі магістерської підготовки набуває ефективності за умов: усвідомлення керівниками корпоративної культури як невід’ємної складової їхньої професійної компетентності; розробки та апробації моделі формування корпоративної культури керівників ЗНЗ у процесі підвищення кваліфікації.

Для досягнення поставленої мети дослідження було визначено сукупність завдань дослідження:

Здійснити теоретичний аналіз психолого-педагогічної літератури щодо визначення сутності, структури, критеріїв та шляхів розвитку корпоративної культури майбутнього керівника ЗНЗ.

– Вивчити стан теоретичної розробленості проблеми і концептуальних підходів до формування корпоративної культури в управлінні ЗНЗ.

– Визначити та науково обґрунтувати зміст і структуру формування корпоративної культури керівника ЗНЗ.

– Змоделювати систему формування корпоративної культури майбутнього керівника ЗНЗ.

– Підготувати науково-методичні рекомендації щодо застосування теоретичних положень і технологій формування корпоративної культури керівника ЗНЗ на акмеологічних засадах.

Теоретичну основу дослідження становлять:

·                   фахова підготовка майбутніх керівників освітніх організацій (Л. Кучер, Ж. Сенчук, О. Шаліна та інші) [109; 125];

·                   філософські питання культури (В.Андрущенко, Є.Бистрицький, І.Дзюба, В. Заблоцький, С. Іконнікова, М. Каган, Л. Коган, Н. Скотна та інші);

·                   філософія управління (В. Бех, В. Воронкова, Д. Дзвінчук, Г. Нестеренко, О. Пономарьов та інші);

·                   корпоративна культура в бізнесових та освітніх організаціях (Л. Карамушка, В. Лозниця, Л.Орбан-Лембрик, С. Рощин, І. Савка, В. Снєтков, В. Співак, Г. Тимошко, В. Томілов, О. Францев, Е. Шейн та інші) [51-52; 71; 90; 116; 118; 127];

·                   психологічні чинники формування організаційної культури (Д. Боллінже, Дж. Дістефано, Г. Лейн, В. Оучі, Г. Хофстеде та інші) [124];

·                   організаційна культура в галузі: педагогіки (В. Виноградова, М. Гедієва, Н. Іорданова, Г. Літовченко. Н. Стрижак та інші); психології (В. Воронін, С. Липатов, Ж. Серкіс); соціології (Н. Зубрева, А. Капітонов, С.Юр’єва та інші);

·                   загальні положення теорії менеджменту та соціального управління (М.Альберт, Г.А.Дмитренко, М.Мескон, Ф.Хедоурі, Ф.І. Хміль), педагогічного менеджменту та менеджменту освітніх інновацій (Л.І. Даниленко, В.В. Крижко, В.І. Маслов, Н.М.Островерхова, Є.М.Павлютенков), управлінської культури та її складових (М.М.Заренок, В.М.Іванов, М.І.Кабушкін, В.О.Кудін, О.І.Мармаза, Л.Е.Орбан-Лембрик, Ю.І.Палеха, В.І.Патрушев, О.М.Ярковой) [33; 41; 46; 47; 76; 77; 79; 90; 91; 123; 130];

·                   акмеологічні аспекти особистісно-діяльнісної парадигми управлінця-професіонала, зокрема дослідження питань корпоративної культури як механізму досягнення цілей і саморозвитку (Ю. Палеха, І. Химич та інші); акмеологічної компетентності керівника організації (Н.Алюшин, П. Цегольник та інші); актуалізації особистісного потенціалу на шляху досягнення успіху З. Зиглар, Д. Максвелл, А.Маслоу, К. Роджерс та інші) [4; 92; 132].

Методологічною основою дослідження є: концептуальні положення філософії, педагогіки та психології про культуру, особистість; положення теорії наукового пізнання, теорії систем та теорії управління; принципи науковості, цілісності, сучасні принципи неперервної освіти на засадах андрагогіки; основні положення системного, особистісно-діяльнісного та компетентнісного підходів у пізнанні соціальних, педагогічних фактів, явищ, процесів; теоретичні положення філософії щодо діяльнісної сутності розвитку особистості у процесі професійного зростання; державні документи про освіту в Україні, головні положення доктрини розвитку національної освіти.

Основними методами дослідження є теоретичні методи: метод системно-структурного аналізу наукової літератури та проблемно-цільовий метод, порівняння й конкретизація теоретичних знань, які сприяли розумінню сутності корпоративної культури, дали змогу показати розвиток педагогічної думки з досліджуваної проблеми; емпіричні методи: групові та індивідуальні бесіди, дискусії, анкетування, тестування – для визначення рівнів сформованості корпоративної культури керівника ЗНЗ; спостереження, самооцінка, моделювання, вивчення документації – для розробки і обґрунтування моделі формування корпоративної культури майбутнього керівника ЗНЗ у процесі підвищення кваліфікації; статистична обробка даних, графічне відображення результатів – для доведення результативності розробленої моделі.

Наукова новизна дослідження полягає в тому, що:

·     вперше розкрито акмеологічні засади організації процесу формування корпоративної культури майбутнього керівника ЗНЗ; науково обґрунтовано модель формування корпоративної культури майбутнього керівника ЗНЗ з позиції акмеологічного підходу;

·     подальшого розвитку дістали поняття корпоративна культура, корпоративна культура особистості, корпоративна культура особистості керівника ЗНЗ”.

Практична значущість проведеного дослідження полягає в аналізі стану сформованості професійної компетентності майбутніх керівників спеціальності ”Управління навчальними закладами”; розробленні моделі формування корпоративної культури у майбутніх керівників в процесі вивчення фахових дисциплін;

Апробація результатів. Основні положення і результати магістерської роботи обговорювалися на студентській науковій конференції під час проведення Днів науки в БДПУ; надруковано у студентському науковому збірнику тези Формування корпоративної культури майбутнього керівника загальноосвітнього навчального закладу на засадах акмеологічного підходу.

Повернутися на головну

Офіційний сайт Момотюк Лесі Михайлівни - вчителя української мови та літератури